Pressmeddelande 27/5/2022

Evenemanget har ställts in på grund av sjukdom

Saara Hyrkkö besöker Borgå onsdagen den 1.6.

Saara Hyrkkö, vice ordförande i den gröna riksdagsgruppen och ledamot i utrikesutskottet, besöker Borgå för att bekanta sig med den lokala ungdomslokalen och diskutera den utrikespolitiska situationen på huvudbiblioteket.

Hyrkkö är känd som en förespråkare för unga. I år har hon till exempel glädjat sig över att det i de Grönas politiska program beslutades om flera mål, som särskilt berör ungdomar: införandet av tonårsrådgivning (stödtjänst för föräldrar och ungdomars familjer), ökandet av ungdomars deltagande i beslutsfattande , och stödjandet av unga människors självständighet och ekonomiska färdigheter. I början av sitt besök i Borgå kommer Hyrkkö att besöka Ungdomslokalen Zentra. Reportrar är välkomna att följa med!

Klockan 17.30 flyttar Hyrkkö sig till huvudbiblioteket där ett diskussionsevenemang kring aktuella utrikes- och säkerhetspolitiska ämnen kommer att hållas, i grupputrymmet som ligger på andra våningen i biblioteket, i anslutning till barnavdelningen. Syftet är att prata t.ex. om Finlands roll i Nato, effekterna av det ryska offensiva kriget på oss alla, medlen för att hjälpa krigets offer och möjligheterna till fred.

Tidtabell:

16.30 anländer Saara Hyrkkö till Borgå och tar sig till Zentra för att hälsa på där

17.30 utrikespolitisk diskussion på huvudbiblioteket

Tilläggsuppgifter:

De gröna i Borgå

Hanna Songpraguy (vice ordförande)

045 6309 027/ hanna.songpraguy@gmail.com