Uudenmaan Vihreiden syyskokous valitsi  porvoolaisen Tuuli Hirvilammin eduskuntavaaliehdokkaakseen. Hirvilammin vaaliteemojen kärjessä ovat ilmastonmuutoksen torjuminen ja kestävä hyvinvointi.

Porvoon vanhassa kaupungissa asuva tutkija, kahden lapsen äiti Tuuli Hirvilammi päätti ehdokkuudestaan siinä vaiheessa, kun maailmalta alkoi kuulua yhä hälyttävämpiä viestejä ilmastonmuutoksen torjunnan kiireisyydestä. ”Nyt on pakko toimia eikä meillä ole varaa menettää poliittista johtajuutta niille tahoille, jotka ajavat maapalloa kohti ilmastokaaosta. En voi katsoa vierestä, kuinka valta valuu elämää tuhoaville ja epädemokraattista kehitystä lietsoville tahoille,” Hirvilammi selittää motivaatiotaan.

Tuuli Hirvilammi toimii aktiivisesti kuntapolitiikassa vihreän valtuustoryhmän puheenjohtajana, rakennus- ja ympäristölautakunnan jäsenenä sekä kaupunginhallituksen varajäsenenä. Valtiotieteiden tohtori Hirvilammi tekee ammatikseen yhteiskuntatieteellistä ympäristötutkimusta Jyväskylän yliopistolla. Aikaisemmin hän on työskennellyt muun muassa lastensuojelun sosiaalityöntekijänä.

Pitkän linjan järjestöaktiivina Hirvilammin intohimona on auttaa ihmisiä oivaltamaan, miten ympäristöasiat liittyvät hyvinvointiin ja sen edistämiseen. Ilmastonmuutoksen torjunnan lisäksi tuore ehdokas nimeääkin vaaliteemakseen kestävän hyvinvoinnin edistämisen. ”Ilmastopäästöjä ei saa vähentää niin, että köyhyys tai eriarvoisuus kasvaa. Positiivista on se, että hyvinvointi voi kasvaa samalla kun ympäristöhaittoja hillitään. Se muutos, jonka haluan nähdä, vaatii yhteiskunnallista sääntelyä ja lainsäädännön tason muutoksia,” Hirvilammi muistuttaa.

Päätöksenteolta Hirvilammi toivoo dialogia kaikille tasoille ja hän haluaakin vahvistaa muun muassa tutkimuksen, kansalaisten sekä päätöksenteon vuoropuhelua. ”Dialogisuus tarkoittaa minulle monien näkökulmien huomioimista, kohtaamista ja avoimuutta muutokselle. Ehdottomat totuudet ja vaihtoehdottomuus ovat vaarallisia demokratialle. Aina on vaihtoehtoja ja aina on tehtävä yhteistyötä.”