Kirjoittelen Teille kuulumisia nyt ihan ensimmäistä kertaa ja tuon esille valtuustotyöskentelyn tunnelmia.

Istun Porvoon valtuustossa nyt kolmatta kautta sitoutumattomana. Aloitin Porvoossa valtuutettuna vuonna 2005. Ensimmäisen kauteni jälkeen päätin etten enää koskaan asetu ehdokkaaksi ja lähde mukaan politiikkaan.

Toisin kävi, kun tapasin Jari Oksasen vuonna 2012 Pekka Haaviston vaalikampanjan tiimoilta. Seuraavan vuoden kunnallisvaaleissa pääsin valtuustoon vihreiden ryhmään. Vihreiden valtuustoryhmä on aivan mahtava ja etenkin kuluvalla vaalikaudella tekemiseen on tullut uutta ryhtiä.  Tavoitteemme lisäksi tehdä monia hyviä valtuustoaloitteita porvoolaisten parhaaksi.

Ennen valtuuston kokouksen alkua käymme esityslistan yhdessä läpi ja ryhmämme puheenjohtaja Tuuli Hirvilammi kertoo tuoreimmat kuulumiset valtuustoryhmien välisistä tapaamisista. Esityslista oli tällä kertaa lyhyt, mutta siinä oli sitäkin tärkeämpiä asioita esillä.

Strategian käsittely on yksi keskeisistä asioista, jonka eteen on tehty töitä vuoden verran. Vuosi sitten ei olisi uskonut, että paketti saadaan valmiiksi näinkin helposti. Strategiatyön tiimoilta on järjestetty iltakouluja, työpajoja ja jalkauduttu muun muassa kauppakeskuksiin haastattelemaan kaupunkilaisia.

Uuden strategian tekemisessä on pyritty pääsemään asukaskeskeiseen lähestymistapaan ja siinä on mielestäni onnistuttu hyvin. Strategiassa painottuvat vihreät arvot: ilmastotyö, hiilineutraali asuminen, kestävä yhdyskuntasuunnittelu, energia- ja joukkoliikenneratkaisut sekä kiertotalous.

Toinen tärkeä asia, joka tuotiin valtuustolle tiedoksi oli talouden ja toiminnan seurantaraportti. Se ei valitettavasti ansaitse kehuja. Käyttötaloustuloista on toteutunut noin 65 miljoonaa euroa eli 69 prosenttia talousarviosta. Käyttötalousmenoja puolestaan on syntynyt 236 miljoonaa euroa eli 67 prosenttia talousarviosta.

Käyttötulot ovatkin laskeneet edellisestä vuodesta kolmella miljoonalla eurolla ja käyttömenot puolestaan kasvaneet viidellä miljoonalla eurolla. Näin kaupungin toimintakate on heikentynyt 8,5 miljoonalla eurolla.

Istun tälläkin vaalikaudella tarkastuslautakunnassa. Tarkastuslautakunta seuraa tilintarkastajan laatimaa ohjelmaa ja ottaa lisäksi vuosittain jonkin sektorin erityisen tutkinnan kohteeksi. Viime vuonna seurasimme sosiaali- ja sivistys puolen asioita. Varsinkin sisäilma ongelmat puhutti. Tänä vuonna tarkastuslautakunnalla taas uudet kohteet.

terveisin
Sirpa Hanska