Kuntavaaliehdokkaat 2017

20

Riikka Aapalahti on nelikymppinen perhehoitaja, uutisnarkkari ja tasa-arvon vankka kannattaja.

21

Hannu Ahola on koulutukseltaan ekonomi ja hän toimii kiinteistöalalla yrityskonsulttina. Hänen perheeseen kuuluu vaimo sekä yksi aikuinen ja yksi lukiota käyvä lapsi sekä koira. Hän on asunut Porvoon Uddaksessa vuodesta 1999. Harrastuksiin hänellä kuuluu vanhenevan omakotitalon ja sen pihan hoitoa sekä liikuntaa, mm. maantiepyöräilyä.

22

Marianne Chanth on sosionomi, jonka sydäntä lähellä ovat niin päihde- kuin monikulttuurinen työ. Mariannen koti on Kerkkoossa ja vapaa-aika kuluu musiikin ja kansalaistoiminnan parissa.

Marianne Chanth, socionom, har jobbat inom missbrukarvården och med mångkulturellt arbete. Hemmet finns i Kerko och fritiden går bl.a. åt till musik och medborgarverksamhet.

23

Tatu Chanth on it-alan yrittäjä, joka harrastaa yrittäjyyttä myös vapaa-ajallaan. Järjestötoimintaa ja politiikkaharrastusta täydentävät nikkarointi ja musiikki.

tatu.chanth.org

24

Tuomas Green, 33, on koulutukseltaan historioitsija (FM). Hän työskentelee joulukuun alusta lähtien Uudenmaan Vihreiden toiminnanjohtajana. Empirekaupungissa asuva Green viettää vapaa-aikaansa muun muassa matkustelemalla, suunnistamalla ja väitöskirjan parissa.

25

Sirpa Hanska on eläkkeellä oleva asiakkuuspäällikkö, jolla on yli 40 vuotta pankkiuraa takana. Hän kokee tällä hetkellä tärkeäksi etenkin lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisen sekä pitkäjänteisen ja asukkaiden tarpeista johdetun kaavoituspolitiikan, jossa otetaan huomioon kyläkoulujen merkitys, vanhusten palvelut sekä nykyisten ja tulevien porvoolaisten tarpeet. Perheeseen kuuluu puolison lisäksi kaksi aikuista poikaa sekä neljä lastenlasta, joiden harrastukset pitävät huolen, että vauhtia riittää. Sirpalla jää aikaa myös omille harrastuksille, joista tärkeimpiä ovat lenkkeily, kuntosali sekä luonnossa liikkuminen marjastaen. Ikäihmisten palveluntarpeet ovat tulleet Sirpalle tutuiksi 92 -vuotiaan kotona asuvan äidin asioita hoidellessa.

26

Mårten Hansson on eläkkeellä oleva lakimies Tyysteristä. Hän on asunut Porvoossa (alussa maalaiskunnassa) vuodesta 1990. Mårten on naimisissa ja hänellä on kaksi aikuista lasta. Mårten on ollut yli 30 vuotta valtiolla töissä etupäässä kuluttajansuojan, päästökaupan, sähköverkkoyhtiöiden valvonnan, julkisen hallinnon ja julkisten hankinnoiden parissa. Kunnallisista kysymyksistä Mårten on kiinnostunut lähinnä taiteen ja sivistyksen sekä maaseudulla asumisen edellytyksistä. Rakentaminen ja kaavoitus ovat myös lähellä hänen sydäntään.

En pensionerad jurist från Tjusterby. Har bott i Borgå (först i lk) sedan 1990. Gift och har två vuxna barn. Har jobbat för staten i över 30 år främst med konsumentskydd, utsläppshandel, övervakning av elnätsbolag, allmän förvaltning och offentlig upphandling. Kommunala frågor som intresserar gäller närmast konst och bildning samt möjligheterna att bo på landsbygden. Byggnads- och planeringsfrågor intresserar också.

27

Tuuli Hirvilammi on punavihreä maailmanparantaja ja valtiotieteiden tohtori, joka työskentelee kestävän hyvinvoinnin tutkijana. Hän on muuttanut Helsingistä vanhaan kaupunkiin ja nauttii Porvoo-arjesta kahden kouluikäisen lapsen äitinä.

28

Jussi Impiö on 42 -vuotias kolmen lapsen isä ja innovaatiojyrä (MA). Työtään Jussi on tehnyt teknologisen ja sosiaalisen innovaation parissa globaalien yritysten palveluksessa pääosin kehitysmaissa. Hän on perustanut Nokian Afrikan tutkimuskeskuksen Nairobiin  ja toiminut start-up yrittäjänä kahdella mantereella. Jussin vahvuus on uskottavien ja monialaisten tulevaisuuden skenaarioiden luomisessa ja niiden pohjalle toimintakelpoisien strategioiden rakentamisessa ja käytännön toteutuksessa.  Tärkeitä asioita Jussille ovat tasavertaisten lähtökohtien varmistaminen kaikille porvoolaisille nyt ja tulevaisuudessa sekä yrittäjyys ja kokeilukulttuuriin kannustaminen.

29

Marko Kangas on Vanhassa kaupungissa asuva, liikunnasta nauttiva kahden lapsen isä. Hän työskentelee toimitusjohtajana ja työyhteisöjen kehittäjänä koulutusalan yrityksessä.

30

Markus Keskitalo on 45-vuotias kahden päiväkoti-ikäisen lapsen isä keskustasta. Koulutukseltaan hän on biologi ja työkseen Markus hoitaa kansallispuistoja. Luonnon monimuotoisuus ja ihmisten yhdenvertaisuus ovat lähellä hänen sydäntään.

31

Sanna Kivineva, 41, asuu Kevätkummussa, työskentelee historian, yhteiskuntaopin, psykologian ja filosofian opettajana Askolan lukiossa. Perheeseen kuuluu puolison lisäksi pian 3 vuotta täyttävä tytär, kouluikäinen poikapuoli ja kevään mittaan syntyvä vauva. Vapaa-aika kuluu lähinnä perheen parissa puuhaillen, lisäksi Sanna tykkää lukemisesta, ompelemisesta, valokuvauksesta ja lähiluonnossa liikkumisesta.

32

Arthur van der Knaap on 44-vuotias pyöräilevä hollantilaissyntyinen ympäristöstä huolta ja vastuuta kantava kolmen nuoren aikuisen isä/isäpuoli. Ratkaisuarkkitehdin työn lisäksi van der Knaap tekee ekologista lähiruokaa omalla sirkkafarmillaan Porvoon Pappilanpellolla.

33

Laura Lappalainen, 32, on koulutukseltaan nuoriso-ohjaaja. Tämä on toisinaan kätevää kahden esi-teinin kanssa. Laura on mukana monenlaisessa yhdistystoiminnassa ja harrastaa tämän vastapainoksi kissan kanssa torkkumista. Tällä hetkellä Lauran mielessä on päällimmäisenä lapsiperheiden hyvinvointi, turvallinen koulunkäynti terveissä koulutiloissa sekä toimivan terveydenhuollon kehittäminen kaikille.

34

Tomi Lassi on alakoulunsa naapuriin paluumuuttanut musiikin maisteri ja koti-isä. Tomi on vireän ja vihreän kaupunkikulttuurin kannattaja, joka luottaa kansalaislähtöisen toiminnan elinvoimaan myös Porvoossa.

35

Pete Lattu on hiljattain perheineen Porvooseen muuttanut kahden kouluikäisen lapsen isä, näyttelijä ja putkiasentaja, joka harrastaa pienviljelyä ja haaveilee omavaraistaloudesta.

36

Anna-Stiina Lundqvist työskentelee kehitysyhteistyöjärjestössä vaikuttamisviestinnän asiantuntijana. Kahden päiväkoti-ikäisen lapsen äiti asuu Empirekaupungissa ja on koulutukseltaan politices magister.

Anna-Stiina Lundqvist, politices magister, jobbar som kommunikationsexpert i en paraplyorganisation för medborgarorganisationer som är intresserade av utvecklingsfrågor. Mamma med två dagisbarn bor i Empirestad.

37

Joakim ”Jocke” Lybeck on Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja ja sivistyslautakunnan jäsen. Jocke tuntee Porvoon hyvin, hän toimi pitkään paikallislehden toimittajana. Tavallisten ihmisten ja pienyrittäjien arkeen Jocke on tutustunut musiikkibaari Bar Maryn pyörittäjänä. Tällä hetkellä Jocke on nuorimman lapsensa koti-isänä. Jocke asuu joen yläjuoksulla asuntolaiva Kaunis Veerassa.

Joakim ”Jocke” Lybeck är ordförande för de Grönas fullmäktigegrupp och medlem i bildningsnämnden. Han känner Borgå bra efter en lång period som redaktör på Borgåbladet. Han vet vanliga borgåbors och småföretagares bekymmer via sin musikbar Bar Mary och flyktingungdomarnas problem efter en period som lärare vid Borgå folkakademi. För närvarande är han hemmapappa med en 2 årig pojke, och han har också tre vuxna pojkar. Jocke bor uppe i ån på husbåten Kaunis Veera.

38

Klaus Martin, kulttuurikoordinaattori, äänisuunnittelija, TeM, on Porvoon kulttuuriskenen monitoimimies ja futisfaija. Muuttovuodestaan 1999 hän on ollut järjestämässä lukuisia tienoon kulttuuritapahtumia. Martin on toiminut pitkään Magnusborgin taiteilijayhdistyksen ja studioiden pj:nä sekä oli perustamassa ja koordinoi kulttuuritoimijoiden ja luovien yrittäjien #PorvooX–kollokviota, jossa etsitään synergioita katalysoimaan kaupungin yhteistä kulttuuriliikehdintää. Lue lisää: klausmartin.fi

39

Markku Mikkola on 50-vuotias myynnin ammattilainen. Yrittäjänäkin toimineen Markun mielenkiinto kohdistuu erityisesti kaupungin elinvoimaisuuden, nuorison syrjäytymisen ehkäisemisen ja terveydenhuollon haasteisiin. Markku harrastaa  muun muassa valokuvausta, ulkoilua ja joogaa. Koulutukseltaan hän on MBA.

40

Leila Nurmilaakso on viisikymppinen opetuksen ja koulutuksen ammattilainen. Leila on työskennellyt 19 vuotta Pääskytien koululla opinto-ohjaajana ja on koulutukseltaan KM. Koordinoivana opona hänen kokemuksensa ja näkemyksensä  nuorten arjesta Porvoossa nykypäivänä on monipuolinen. Leila haluaa olla mukana vaikuttamassa.

41

Jari Oksanen on pitkän linjan kuntapäättäjä, joka toimii diakonina ja nuorisotyönjohtajana seurakunnassa. Hän on tällä hetkellä Porvoon kaupunginhallituksen ja Helsinki-Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUS hallitusten jäsen sekä toimii HUS-tukipalveluiden liikelaitosten johtokunnassa.

42

Heikki Purhonen on 40-vuotias porvoolainen paluumuuttaja. Koulutukseltaan hän on kokki ja työkseen pyörittää neljää erikokoista ja -näköistä ravintolaa Helsingissä.  Kestävä kehitys ja ympäristönäkökulma ovat  hänelle tärkeitä toiminnan lähtökohtia niin yrittäjänä kuin lapsiperheen arjessakin.

43

Jori Pölkki (TaM) asuu hirsitalossa Hinthaarassa. Hänelle puu on tärkeä elementti vapaa-ajalla; puisella purrella purjehdittaessa ja metsissä samoillessa. Luonto on tärkeä vastapaino myös digitaalisille arjen askareille audiovisuaalisen median ja game designin AMK-lehtorina sekä  ohjaaja / tuottaja / valaistussuunnittelijana. Vapaa-aikaan kuuluu lisäksi kuorolaulu ja Hinthaaran kuoron puheenjohtajuus.

44

Ulla Raitimo on koulutukseltaan ekonomi (KTM). Kahden lapsen äiti työskentelee porvoolaisessa yhdistyksessä, joka auttaa työttömiä ja vaikeavammaisia sekä jakaa ruoka-apua.

45

Sandra Ritari on kolmekymppinen asiakaspalvelun ammattilainen ja ikuinen opiskelija. Sandra on kiinnostunut ihmisistä, elinympäristöstään ja itsensä kehittämisestä.

Sandra Ritari är en 30-årig kvinna med en mångsidig bakgrund inom kundbetjäning. Hon är en evig studerande och är intresserad av människor, sin omgivning samt av att utveckla sig själv.

46

Pasi Siltakorpi on erityisopettaja, KM, osapäivämuusikko ja kaunotaiteiden ystävä. Siltakorpi on kaupunginvaltuutettu ja rakennus- ja ympäristölautakunnan jäsen.

47

Olli Tamminen on parikymppinen porvoolainen opiskelija, joka lukee Helsingin yliopistossa pääaineenaan suomen kieltä. Hän on omannut koko elämänsä ajan enemmän tai vähemmän vihreät arvot ja ajatukset. Ollilla on reilun viiden vuoden isoskokemus Porvoon suomalaisesta seurakunnasta, joten nuorten porvoolaisten asiat ovat hänelle tuttuja.

48

Paula Teinonen-Lahti on pitkänlinjan projektiammattilainen ja yhdistyshaukka, jonka vapaa-aika kuluu yhteisten asioiden hoitamisessa. Paula on Kerkkoon kyläyhdistyksen pitkäaikainen puheenjohtaja sekä Kerkkoon palveluosuuskunnan ja Pumppaamon perustajajäsen. Talkoot kunniaan!

49

Kai Turpeinen on kylmäalalla yrittäjänäkin itsensä työllistänyt perheellinen mies.

50

Mika Varpio on 50-vuotias maisema-arkkitehti. Hänen ammatillinen mielenkiintonsa kohdistuu erityisesti kaupunkisuunnitteluun. Mika toimii yksityisyrittäjänä ja pyörittää omaa suunnittelutoimistoa. Hänellä on kolme kouluikäistä lasta. Mika harrastaa urheilua ja valmentaa nuoria jalkapalloilijoita. Luonnonrauhassa ja vihreässä ympäristössä liikkuminen on hänelle tärkeää.Mika pyrkii omilla valinnoillaan ja päätöksillään edistämään kestävää kehitystä ja turvaamaan tulevaisuuden myös jälkipolville.

porvoonmaisemissa.blogspot.fi

51

Jaakko Westerlund, 29, toimii palveluesimiehenä Uudenmaan TE-toimistossa, vastuullaan nuorten palvelut Uudenmaan kehyskuntien alueella. Yhteiskuntatieteiden maisterin papereiden olisi tarkoitus löytyä Jaakon taskusta toukokuussa ja esikoisen on määrä syntyä loppukesästä. Jaakon harrastuksiin lukeutuvat painonnosto, lenkkeily ja koiran kanssa luonnossa kulkeminen.

jaakkowesterlund.blogspot.fi

52

Anne Wetterstrand työskentelee alue-, yritys- ja työllisyystoimien kehitystehtävissä ja on kaupunkikehityslautakunnan jäsen. Vapaa-aikanaan Anne viihtyy vesillä.