Keskiviikon valtuuston yksi puheenaihe ylitse muiden oli ehdottomasti Tolkis skolan. Valtuutettu Uski oli jättänyt etukäteen vastaehdotuksensa, jonka mukaan koulu olisi rakennettu ilman liikuntasalia. Heti kun kokous siirtyi käsittelemään asiaa numero11, alkoi listalle napsua puheenvuoropyyntöjä. Niitä pidettiinkin sitten yli kymmenen. Se ei ole mikään ihme, tämä on juuri sellainen kinkkinen poliittinen kysymys, josta voi oikein hyvin perustein olla kumpaa mieltä tahansa. Myös meidän vihreiden valtuustoryhmä jakautui tässä asiassa kahdelle kannalle.

Puhujanpöntössä vierailleita valtuutettuja puhuttivat muun muassa sisäilmaongelmat yleisesti ja myös Tolkkisissa, tämä hurja budjetinylitys ja kehno valmistelu järkyttivät kaikkia tasapuolisesti. Tolkis Skolan todettiin tärkeäksi satsaukseksi tulevaisuuteen etenkin RKP:n riveistä, Kokoomuksesta vaadittiin investoinneille kulukattoa ja monesta suunnasta todettiin että veivaus on jatkunut liian pitkään, ja ettei parakeissa opiskelu kuuden vuoden ajan ole yhdenkään lapsen edun mukaista.

Minäkin kävin pitämässä oman puheenvuoroni, vieläpä ruotsin kielellä, koska oppiminen kuulemma tapahtuu parhaiten epämukavuusalueella. Omassa puheenvuorossani puolustin kyläkouluja – niissä opetuksen järjestäminen on yleensä hyvin edullista, koska rakennukset eivät kaipaa tämmöisiä massiivisia investointeja, vaan järkevää kunnossapitoa.

Perussuomalaisten Juha Elo kävi vuorollaan toteamassa ykskantaan, että ¨se on sivistyslautakunnan vika, kun verot nousee¨. Ehkä sitten onkin. Minun vika, mutta saavatpa lapset liikuntasalin. Äänestin siis liikuntasalin ja budjettiylityksen puolesta, jotta suomen- ja ruotsinkieliset pystyisivät käyttämään tiloja mahdollisimman tehokkaasti yhdessä. Pienemmissä tiloissa se ei luultavasti onnistuisi yhtä hyvin. Paranevat liikuntamahdollisuudet tulevat myös palvelemaan monin tavoin koko aluetta.

Kun lopulta kaikki olivat saaneet sanottavansa sanottua, valtuusto äänesti kaupunginhallituksen esityksen ja Nina Uskin esityksen välillä. Tolkis Skolan päätettiin rakentaa liikuntasaleineen äänin 40 – 11.

Helmikuun valtuusto meni muilta osin melko pitkälti ennakoidusti, eikä suurempia kuumia puheenaiheita noussut esiin.

Kevään edetessä jännitys tihenee: Miltä näyttää sivistysverkko vuoden päästä? Millaisen strategian Porvoo saa? Kestääkö maan hallitus kesään saakka? Entä sote- ja maakunnat!?

Lisää valtuuston kuulumisia tällä samalla kanavalla. Pysy mukana!

Pete Lattu
kaupunginvaltuutettu