Jari Oksasesta HUS:in hallituksen varapuheenjohtaja – ”Tiedossa haastava ja työntäyteinen jakso”

Pitkän linja vihreä kuntapoliitikko Jari Oksanen valittiin Porvoon sairaanhoitoalueen ainoaksi edustajaksi HUS:in hallitukseen tänään pidetyssä kuntayhtymän valtuuston kokouksessa. Tämän lisäksi Oksanen tulee toimimaan HUS:in konsernijaoston varapuheenjohtajana.

Porvoolainen Oksanen kertoo aloittavansa kolmannen kautensa HUS:n hallituksessa tietoisena haastavasta ja työntäyteisestä jaksosta. ”Koko Uudenmaan erikoissairaanhoidon organisaatio on saatava hallitusti osaksi maakunnan sosiaali- ja terveyspalveluita. HUS on Suomen toiseksi suurin työnantaja ja vastaa valtakunnallisesti monista erikoissairaanhoidon valtakunnallisista erityistehtävistä.  Mitään nykyisen toiminnan vahvuuksista ei saa hukata,” sanoo Oksanen.

HUS:in hallituksen tuleva varapuheenjohtaja katsoo nykytilanteessa luottavaisin mielin Porvoon sairaalan tulevaisuuteen. ”Hallitus käsitteli 21.8. HUS:in sairaaloiden toiminta- ja profilointiselvityksen. Porvoon sairaalan leikkausmäärien suunnitellaan pysyvän ennallaan, leikkaussalien käyttöä tehostetaan 10 % ja vuodeosastojen käyttöaste nousee jonkin verran. Avohoito eli poliklinikkatoiminta kokonaisuutena ja konservatiivisten erikoisalojen toiminta eli avo- ja vuodeosastohoito pysyvät ennallaan. Olemme jatkossakin samassa organisaatiossa Helsingin Yliopistosairaalan kanssa. Maakunnan ottaessa vetovastuun tehtäneen uusi kokonaisselvitys,” toteaa Oksanen.

HUS:in valtuuston puheenjohtajaksi valittiin samassa kokouksessa niin ikään vihreä pitkän linjan kuntapoliitikko Suzan Ikävalko Helsingistä.