Kaupunginhallituksen kokouskimara käynnistyi

Kaksi uudella kokoonpanolla kokoustanutta kaupunginhallituksen istuntoa kera liitännäisten eli ryhmäkokousten ja ryhmien välisten neuvotteluiden on nyt ohi. Mitä näistä kokouksista näkyy osaltani ulospäin, on kaksi pöytäkirjamerkintää (tilannekatsaukseen pakolaisten kuntapaikoista Porvoossa sekä tontinosien myymisestä Taidetehtaan rantakorttelien alueelta) ja yksi muutosesitys (menettelytavoista paperittomien sosiaali- ja terveyspalveluissa). Tämä ei kuitenkaan kerro läheskään kaikkea itse siitä työstä, mitä kaupunginhallituksen kokousten ympärillä tehdään.

Mikä ei näy, on etukäteissoittelu ja -meilailu viranhaltijoille asioiden taustojen selvittämiseksi. Välillä puhelut aikaansaavat sen, että asiat selkiintyvät, eikä tulekaan enää tarvetta ottaa niitä kokouksessa esille. Joka kerta yhteydenotot ovat palkitsevia: minä ilmaisen kaupungin työntekijälle haluni päästä sisälle hänen työhönsä, hän kertoo minulle jälleen uusia kiinnostavia asioita kotikaupungistani.

Sekään ei näy, kuinka monesta asiasta olemme kaupunginhallituksessa yli puoluerajojen yksimielisiä: tätä asiaa pitää tarkastella vielä uudelleen, tämän muotoilua tulee taas tarkentaa, jotta asia tulee varmasti selväksi. Piiloon jää helposti myös se, kuinka Jocke ja minä olemme vain osa vihreää päätöksentekoa: takanamme seisoo vahva joukko puoluetovereita neuvoineen ja kannustuksineen, lämmin kiitos heille jo nyt.

Olemme tähän mennessä käsitelleet kokouksissamme yllä mainittujen asioiden lisäksi muun muassa Tolkkisten koulua/Tolkis skolaa sekä päiväkoti- ja esiopetuspalveluiden päätösprosesseja. Tämän päiväistä kokousta ennen vastaanotimme puolestamme adressin Gammelbackan metsään suunnitellun pientaloalueen rakentamista vastaan. Apulaiskaupunginjohtaja taas selvitti ajankohtaisissa asioissa pyynnöstäni sitä, kuinka roskaton retkeily on onnistunut Porvoon ulkosaaristossa.

Ensi viikon kokouksen jälkeen jäämme kesätauolle. Me vihreät  viestimme jatkossa säännöllisesti kaupunginhallituksen kuulumisia Porvoon Vihreiden nettisivuilla. Omia kuulumisiani voit lukea myös Facebook -sivultani.

Aurinkoista kesää ja ollaan yhteyksissä!

Anna-Stiina Lundqvist
Kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja